O výstavě si můžete poslechnout více v pořadu Českého rozhlasu Vltava ZDE, s kurátorkou Ludmilou Kotorovou hovořila Jarmila Konrádová.
VÝSTAVA PRODLOUŽENA DO 10. 7. 2022!
Ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni vznikla výstava věnovaná jednomu z nejpůsobivějších módních doplňků – vějíři. Jejím prostřednictvím představí nejen vějíře pocházející z období baroka, ale také ty, které dámy používaly na plesech a v Čechách zejména na tzv. Šibřinkách. Výstava přiblíží veřejnosti nejen historii a pestrou typologii vějířů, stejně jako fotografie a další nezbytné drobnosti užívané ženami během plesů.
Koncept výstavy se snaží návštěvníkům představit vějíř z několika úhlů pohledu. Nejen jako módní doplněk, ale rámcově připomene historický vývoj vějíře, jeho výrobu v Evropě během 18. století a základní rozdělení. Přehledná typologie objasní zájemcům druhy vějířů a terminologii spojenou s konstrukcí vějíře, jehož výrobu a zpracování dokreslují reprodukce mědirytin ze svazku Diderotovy Encyklopédie vydané v roce 1765.
Období baroka reprezentují 4 vějíře, jejichž umělecky zpracovaná slonovinová konstrukce i výzdobné motivy na listech zastupují typickou západoevropskou tvorbu 2. poloviny 18. století. K význačným patří dva malované slonovinové brisé vějíře pravděpodobně zdobené první známou malířkou vějířů Angelikou Kauffmannovou.
Nejpočetněji je představeno 19. století. Vějíře jsou rozděleny do skupin podle příležitostí pro, než byly určeny. Nákladné plesové vějíře se žebry z perleti nebo slonoviny, s malovaným hedvábným listem a bohatou výšivkou kovovými flitry byly často zhotovovány na zakázku v módních salonech, jako byl například Maison Duvellerroy v Paříži nebo firma Viktora a Huga Wertheimera ve Vídni. Naproti tomu jednodušší a běžněji používané tzv. šibřinkové brisé vějíře využívané jako taneční pořádky mohou návštěvníky zaujmout vtipnými glosami, verši či drobnými kresbami. Náměty a výzdoba na listech vějířů je často spojena s motivy národních symbolů a vlasteneckým cítěním. Jejich masovou výrobu dokládají četné barevné varianty z celuloidu a měkkých dřev.
Zajímavostí je několik ukázek patentových konstrukcí z druhé poloviny 19. století, dokládající snahy výrobců vějířů pozvednout upadající zájem o vějíře. Tzv. slunečníkový vějíř spojoval díky důmyslné konstrukci malý slunečník a vějíř v jeden předmět. Období secese zastupují především péřové vějíře. Ukázky těchto vějířů byly vybrané tak, aby naznačovaly velkou škálu používaného druhu peří a jejich vzájemné kombinace, od pštrosího přes husí nebo sojčí peří.
Výstava se koná pod záštitou Ministerstva kultury.